VITAZ koos voor een CMS dat blijft groeien
VITAZ is een fusie van de ziekenhuizen AZ Lokeren en AZ Nikolaas uit het Waasland. We spraken met Linn Torfs, medewerker Communicatie bij VITAZ.
De website van de VITAZ is volledig vernieuwd. Waarom was er nood aan een nieuwe website?
VITAZ is ons nieuwe fusieziekenhuis dat het vroegere AZ Lokeren en AZ Nikolaas samenbrengt. Het was voor ons belangrijk om een website te bouwen waarin al de nieuwe en bestaande informatie van de twee ziekenhuizen gegroepeerd is. De fusie was de ideale gelegenheid om onze websites en de inhoud ervan onder de loep te nemen.
Daarnaast was de website van het ziekenhuis in Sint-Niklaas verouderd en was het bijvoorbeeld moeilijker de content op een efficiënte manier in te geven.
We kwamen in onze zoektocht terecht bij Paddle. De prijs-kwaliteit verhouding zat meteen juist en de gesprekken verliepen aangenaam. De nieuwe website moest goed ogen op elk apparaat (responsive design) en in de huidige tijdsgeest passen.
Onze website blijft groeien, net als het CMS. Er komen maandelijks modules bij en het Platform is niet statisch. Dat is van groot belang.
Linn Torfs
medewerker Communicatie bij VITAZ
Hoe ging het project van start?
We gingen snel van start, door de strakke deadline. We bespraken de mogelijkheden in het CMS Platform in samenloop met de noden van het fusieziekenhuis. Naarmate de tijd vorderde, was het duidelijk dat er bepaalde functionaliteiten nodig waren, zoals de extra module ‘Onderzoeken’.
Op basis van onze corporate identity is het grafische design voorgesteld waarin de opvallende kleuren uit de huisstijl terugkomen.
We zijn uitstekend geholpen en ondersteund door één centrale projectmanager.
In de training gingen we aan de slag met het CMS en leerden alle ‘ins en outs’ van het CMS Platform kennen.
We zijn uitstekend geholpen en ondersteund, door één centrale projectmanager.
Hoe hebben jullie de persoonlijke begeleiding ervaren?
De persoonlijke begeleiding was heel goed. De centrale projectmanager Naomi gaf aan wat we konden verwachten en hoe het project zou evolueren.
Nadat de webomgeving voorzien was van ons grafisch design konden we starten met het toevoegen van content. De gebruikersinterface is intuïtief en er was altijd ruimte voor kritische vragen om het beoogde resultaat te behalen.
Daarbij was Naomi, de projectmanager, de voortrekker met een grote kennis van zaken. Naomi dacht actief mee aan een haalbare uitkomst en zei waarop het stond in termen van technische mogelijkheden. De helikopterview resulteerde in het snel vinden van de nodige oplossingen.
De helikopterview van de projectmanager resulteerde in het snel vinden van de nodige oplossingen.
Voldoet de nieuwe website aan jullie verwachtingen?
Jazeker, we krijgen positieve reacties. Al is een website nooit een volledig afgewerkt product, maar steeds een ‘work in progress’. We blijven content aanvullen en extra functionaliteiten toevoegen. Ook suggesties van onze interne en externe klanten, zoals artsen, verpleegafdelingen en huisartsen, blijven we opvolgen en integreren.
Hoe ervaar je het dagelijkse gebruik van het Paddle CMS Platform?
In het begin moest ik wennen, gezien ik nog geen ervaring had met een op Drupal gebaseerd CMS. Het CMS Platform is een grote verbetering. Dagelijks aan de slag gaan met de website is gewoonweg heel plezant.
Het CMS laat toe om met verschillende diensten samen te werken. Zo verzorgt het team van medische beeldvorming zijn eigen content. Deze collega’s hebben geen technische kennis, maar door de gebruiksvriendelijke interface kan elke dienst eigen content maken of aanpassen. De daardoor bespaarde tijd is waardevol.
Dagelijks aan de slag gaan met de website is heel plezant. Het bevordert interne samenwerking.
Bij de start van het project werd duidelijk dat het groeiende CMS belangrijk is voor jullie organisatie. Waarom?
Onze website blijft groeien, net als het CMS. Er komen maandelijks modules bij en het Platform is niet statisch. Het groeiverhaal is een doorslaggevende factor geweest in het kiezen voor het Paddle CMS Platform. Je kan op deze manier een groeiende website bouwen op basis van de noden van je organisatie. Niet alleen vandaag maar ook in de toekomst kan je de website daardoor blijven optimaliseren.
Daarnaast is er maatwerk mogelijk om modules uit te breiden naar de noden van jouw organisatie. Zo bekijken we momenteel welke modules nog interessant kunnen zijn voor onze organisatie of welke ontwikkelingen we nog kunnen doen op basis van maatwerk om de website en de beleving van de bezoeker te verbeteren.
Onze website blijft groeien, net als het CMS. Er komen maandelijks modules bij en het Platform is niet statisch. Dat is van groot belang.
Bij vele organisaties dringt een vernieuwing van de website zich op. Hebben jullie tips voor collega’s?
Laat je goed begeleiden en ga ervoor, het loont de moeite. Een verouderd CMS platform is op lange termijn tijdrovender dan een ommezwaai maken naar een nieuw platform. Bovendien bespaar je tijd en is de beleving van de bezoeker beter.
De website van je zorginstelling is een sterk PR-instrument naar de buitenwereld toe; het is je visitekaartje en het zorgt voor een sterk imago.
Het is als communicatieverantwoordelijke belangrijk om de website van je organisatie snel te kunnen aanpassen en de juiste informatie te tonen langs dit kanaal. Het is ook sterk om te kunnen linken naar een heldere website met juiste informatie vanop sociale media.
Tot slot zou ik je als tip geven om een goed team uit te bouwen om het project aan te pakken. Dat houdt ook een sterke partner in, die klaarstaat voor jou. Zeker in de ‘sprintfase’ die je naar de finish loodst, is het van groot belang ondersteuning te hebben van je leverancier. Bij Paddle stond de projectmanager klaar en ook de helpdesk hielp ons snel verder.