IGO stemde haar website volledig af op de noden van de bezoeker
In gesprek met Christophe Van Meerbeeck en Tine Wuyts van IGO
Leestijd: 4 minuten
We bouwden samen een nieuwe website. Waarom had jullie organisatie hier nood aan?
De voorgaande website was al enkele jaren oud. De focus op de doelgroep was zoek en het Content Management Systeem (CMS) was weinig gebruiksvriendelijk.
Door een wildgroei aan content doorheen de jaren waren verschillende pagina’s niet meer overzichtelijk. Het was dus belangrijk om zo snel mogelijk een nieuwe website te bouwen voor onze organisatie. Door de VERA raamovereenkomst konden we snel van start gaan met de opbouw van onze nieuwe website.
Een nieuwe website is een stevig project om je in vast te bijten, maar het was vooral een plezierig project. Daarnaast hielp de projectmanager ons uitstekend bij onze noden en stuurde zij ons in de juiste richting.
Christophe Van Meerbeeck en Tine Wuyts
Team Dienstverlening IGO
Welke aandachtspunten hadden jullie bij de start?
Onze bezoeker en de zoekfunctie zijn twee belangrijke uitgangspunten in de nieuwe website.
De website deelden we op in 3 groepen: lokale besturen, bedrijven en organisaties en inwoners. Vanuit deze doelgroep tonen we dan de juiste structuur, de boodschap en ons aanbod. We hadden deze oefening eerder gemaakt en konden nu met de hulp van Paddle de structuur van het hoofdmenu en de zoekfunctie te bepalen.
Naast de doelgroep en de zoekfunctie, was een frisse en jonge uitstraling van de website belangrijk. Door de keuze voor de bouw van de website in het Paddle CMS was de technische vernieuwing ook meteen een feit.
We maakten met de website een hub van informatie voor de doelgroep. De nu helder gegroepeerde informatie kunnen we eenvormig delen naar onze sociale mediakanalen. De nieuwsberichten die daaruit voortvloeien zijn gebundeld in onze blog, die geoptimaliseerd is voor Search Engine Optimization (SEO). Naast de blog is het voor onze organisatie essentieel dat we wettelijk verplichte informatie kunnen delen met de bezoeker.
Wat heeft jullie organisatie het meest geholpen in dit traject?
We konden snel aan de slag door gebruik te maken van de VERA raamovereenkomst. Dit spaarde ons heel wat tijd uit.
We kregen meteen een duidelijk overzicht van de aangeboden modules in het CMS en deelden deze op in categorieën volgens prioriteit. Deze fase ging zeer vlot en daarna kon Tine als communicatiemedewerker aan de slag met de inhoudelijke opbouw.
Hoe ging de inhoudelijke opbouw in zijn werk?
Een nieuwe website is een stevig project om je in vast te bijten, maar het was vooral een plezierig project. Daarnaast hielp projectmanager Shana ons uitstekend bij onze noden en stuurde zij ons in de juiste richting.
We legden een realistische en tegelijkertijd strakke deadline vast om de content op te leveren. Om het CMS te leren kennen, woonden we drie verschillende opleidingen bij: CMS, Schrijven voor het Web en Webformulieren.
Elke fase verliep vlot en we haalden vervolgens de deadlines met begeleiding van projectmanager Shana. De content in de website opbouwen is tijdrovend. We kregen tips van de projectmanager, waaronder “less is more”. Bij de inhoudelijke opbouw hoorde dus content schrappen, met een heldere boodschap voor de doelgroep in het achterhoofd.
Om bij de content opbouw gestructureerd te werken, bepaalden we intern eerst de navigatiestructuur. Omdat we de website zien als een dynamisch geheel, blijft de website ook na de lancering groeien met actuele content.
Shana heeft ons tijdens dit project geweldig geholpen zodat we de deadline haalden. We blikken tevreden terug op onze samenwerking.
Een nieuwe website is een stevig project om je in vast te bijten, maar het was vooral een plezierig project. Daarnaast hielp de projectmanager ons uitstekend bij onze noden en stuurde zij ons in de juiste richting.
Jullie passen dagelijks pagina’s aan op jullie website. Zien jullie een verbetering tegenover het vorige systeem?
Vroeger duurde het lang om pagina’s aan te passen. Zo waren er complexe stappen nodig voor een simpele wijziging op een pagina. Dan is het moeilijk om de website dynamisch vorm te geven.
Nu pas ik onze website gemakkelijk dagelijks aan. We plaatsen jaarverslagen online en besluitenlijsten, maar ook vacatures en nieuwsberichten. Het is een intuïtief systeem, waarmee ik graag werk. Ik had al enige voorkennis en ervaring met een ander CMS, maar ook redacteurs zonder voorkennis konden na de opleidingen aan de slag. Wanneer je even door het bos de bomen niet meer ziet, is er de helpdesk en de Kennisbank die je verder helpen.
Het Paddle CMS stelt modules en integraties centraal beschikbaar voor elke gebruiker. Welke modules zijn onmisbaar voor jullie organisatie?
Ik denk spontaan aan nieuwsberichten. Het is belangrijk omdat dit onze website dynamisch maakt. Je kan makkelijk foto’s toevoegen, url’s aanpassen en links toevoegen in de uitgebreide editor.
Dit is het grootste verschil met onze oude website. Je kan daardoor variatie in de website stoppen en spelen met de vormgeving van bepaalde pagina’s.
Naast nieuwsberichten zijn webformulieren belangrijk in onze website. De mogelijkheden van de webformulieren in het CMS zijn ruim.
Welke tips of lessen kunnen andere organisaties helpen?
We tekenden in via de VERA-raamovereenkomst. Daarmee konden we tijd besparen en konden we snel starten met de inhoudelijke opbouw.
Wacht daarnaast niet te lang om je website te vernieuwen. Als organisatie of bestuur is het achterhaald om een outdated website te hebben. Daardoor durven bezoekers die informatie niet terugvinden afhaken. Dat kan dan weer andere communicatie-instrumenten en je eigen medewerkers belasten. Je website is uiteindelijk het enige kanaal dat dag en nacht bereikbaar is.
Besteed ook genoeg tijd aan het definiëren van content en verlies het organisatiedoel daarbij niet uit het oog. Hoe beter en duidelijker de schrijfstijl, hoe sneller de bezoeker de informatie kan terugvinden. Een goede navigatiestructuur is daarbij heel belangrijk. Bovendien kan je de structuur gemakkelijk zelf wijzigen in het CMS.
Dat laatste is essentieel. Want als organisatie is het belangrijk om raad te vragen aan experts en de teugels uit handen te durven geven. Je moet daarbij openstaan voor feedback van partners en vertrouwen tonen.
Wacht niet te lang om je website te vernieuwen. Als organisatie of bestuur kan je het je niet veroorloven om een outdated website te hebben.