De website van UZ Gent is opgebouwd vanuit het oogpunt van elke bezoeker
Een gesprek met Lies Ketels en Tom van Geertsom, Hoofd Communicatie en Webredacteur bij UZ Gent
Jullie kozen voor een complete vernieuwing van de website. Waarom was die nood er?
De structuur van de oude website was uit zijn voegen gebarsten. Er was een wildgroei aan pagina’s ontstaan doorheen de jaren en dat was te merken aan de navigatiestructuur. Datzelfde probleem stelde zich op de homepage.
Bovendien draaide de website op een verouderde software die niet langer ondersteund werd. Toch drong een vernieuwing zich voornamelijk ook op door een ontevredenheid van de oude website: de software was minder gebruiksvriendelijk en de pagina’s waren minder dynamisch opgebouwd.
We hebben heel fijn samengewerkt met Paddle en zijn zeer tevreden over het resultaat!
Tom Van Geertsom
Webredacteur bij Universitair Ziekenhuis Gent
Zo’n vernieuwing van de website houdt heel wat in. Hoe ging het project van start?
We hadden een duidelijke visie van bij de start. Het traject werd begeleid door projectmanager Naomi Berckmoes. Het voortraject was van groot belang om knopen door te kunnen hakken op basis van data. In het voortraject werd er een analyse gemaakt van de meest bezochte pagina’s en het surfgedrag van bezoekers.
We kregen een bevestiging van onze hypotheses: de afspraakgegevens moesten centraal staan en er was nood aan een goede zoekmotor voor artsen en diensten. Daarnaast kwam er uit de bus dat minder dan 10% van de website bezoekers meteen op de homepage terecht komt. Daarom was het meteen duidelijk dat een totale vernieuwing van de website zich opdrong.
Projectmanager Naomi begeleidde jullie doorheen het hele traject. Hoe hebben jullie het project ervaren?
We werden secuur en rustig ondersteund. Er was heel veel kennis voorhanden en Naomi was heel responsief. Kortom, we hebben heel fijn samengewerkt met Paddle en zijn zeer tevreden over het resultaat!
Hadden jullie ervaring met dergelijk project? Wat was jullie verwachting?
We hoorden dat dit in het verleden, bij de opbouw van de oude website, een moeizaam proces was, maar een vernieuwing van de website was broodnodig. Het is een bijzonder groot project want we spreken over aanpassingen op duizenden pagina’s.
We maakten op voorhand duidelijk hoe we zouden gaan samenwerken met Paddle. De communicatiedienst zou het project leiden. Er was dus weinig technische kennis voorhanden, al kregen we wel ondersteuning van onze ICT-dienst. Het is achteraf gebleken dat je om aan de slag te gaan met het CMS Platform absoluut geen IT’er moet zijn.
Het is gebleken dat je om aan de slag te gaan met het CMS Platform van Paddle absoluut geen IT’er moet zijn.
Welke nieuwigheden springen meteen in het oog?
De overzichtelijke homepage met heldere navigatie en een uitgebreide zoekmotor springen voor ons meteen in het oog.
Daarnaast zijn de mogelijkheden veel uitgebreider in het nieuwe CMS Platform. We kunnen elke pagina op verschillende manieren vormgeven en dat geeft de nodige dynamiek aan de pagina’s. We kunnen op die manier ook pagina’s rond het coronavirus op een heldere manier weergeven en op elk moment aanpassen.
Verder is het in het CMS mogelijk om een nieuwe campagnewebsite snel op te zetten. Mochten we een deelwebsite nodig hebben voor een bepaalde campagne, kunnen we die snel implementeren. Dit is een groot voordeel en bovendien tijdbesparend.
De navigatiestructuur is uiteraard ook vernieuwd. Die gaat steevast uit van de doelgroep, opgedeeld in 4 categorieën: de patiënt, de bezoeker, de student/onderzoeker of de verwijzer.
Hoe ervaar je het dagelijks gebruik van het Paddle CMS Platform?
“Ondertussen heb ik het helemaal in de vingers, maar in het begin was het wennen” zegt Tom. Het is makkelijk om de website aan te passen, ook voor collega’s die minder met het CMS werken. Wanneer we een probleem of vraag hadden werden we onmiddellijk verder geholpen.
Bij vele organisaties dringt een vernieuwing van de website zich op. Hebben jullie tips voor collega’s?
Neem je tijd en ga pagina per pagina te werk. Bij een stapsgewijze aanpak kan je de problemen die kunnen opduiken sneller opsporen. Gun jezelf tijd en bouw marge in om het project tot een goed einde te brengen. Breng structuur in de content en durf dubbele content schrappen. Kies daarnaast voor een betrouwbare partner waarop je kan rekenen. Wij zijn met deze aanpak alvast tot een resultaat gekomen dat er mag zijn!
Breng structuur in de content en durf dubbele content schrappen. Kies daarnaast voor een betrouwbare partner waarop je kan rekenen.