De Panne informeert en inspireert met websites voor elke bezoeker
In gesprek met Dries Delaey, expert digitale communicatie bij gemeente De Panne
Zowel jullie website als de huisstijl zijn recent vernieuwd. Hoe is dit tot stand gekomen?
We zijn begonnen met het invoeren van onze beleidsdoelstellingen en hebben deze uitgewerkt binnen een strategisch beleidsplan, met een communicatieplan als uitrol. Daarnaast lanceerden we een nieuwe huisstijl en logo om onze visuele identiteit meer op de kaart te zetten, en om De Panne als kustgemeente meer te promoten voor toeristen, ondernemers en tweedeverblijvers.
We zetten tweeledig in op onze digitale communicatie: we informeren op depanne.be en we inspireren op visit.depanne.be naar bezoekers, inwoners en tweedeverblijvers toe.
Dries Delaey
Expert digitale communicatie
Jullie hebben de nieuwe huisstijl en website plechtig onthuld. Wat was de aanpak?
De lancering van de nieuwe huisstijl was inderdaad een groot feest maar door coronamaatregelen hebben we dit wat moeten inperken. Het was voor ons belangrijk dat de websites meteen online stonden aangezien dit ons meest zichtbare kanaal is.
De Panne heeft een sterk communicatieteam. Hoe werken jullie samen in het Paddle Content Management Systeem (CMS)?
Binnen de website hebben alle verschillende teams een eigen login. Team communicatie stuurt en vuurt deze andere teams aan. We willen alle collega’s mee op de digitale trein, daarom zit er in elk team een communicatieantenne. Zij kunnen eenvoudig zelf inhoud beheren en nieuwe pagina's en nieuwsberichten aanmaken in het Paddle CMS Platform.
Als team communicatie bieden we de nodige ondersteuning om onze expertise op vlak van digitale communicatie uit te lenen om de content te versterken.
Welke functionaliteit kunnen jullie inmiddels niet meer missen?
De koppeling met UiTkalender is voor ons absoluut onmisbaar.
In onze online communicatie staat de gebruiker altijd voorop. Daarom willen we een handig nieuwsoverzicht waar je in een oogopslag alle activiteiten kan raadplegen. Hiervoor hebben we een koppeling gemaakt met de UiTkalender en onze eigen activiteitenkalender opgezet om bepaalde evenementen uit te lichten.
Op die manier willen we het makkelijker maken voor de gebruiker om de juiste informatie op de juiste plek te vinden, en kun je bijvoorbeeld filteren om te zien wat er dit weekend te doen is in De Panne.
Welke tips zou je een collega willen meegeven bij het vernieuwen van hun website?
Waar de sterkte bij ons veranderingstraject van de website lag, is in de betrokkenheid van alle verschillende teams en diensten. Ik denk dat de interne ondersteuning en het samen meedenken vanuit alle collega's over inhoud en functionaliteit heel belangrijk zijn om een goede dienst te leveren.
Een website is geen statisch kanaal. Hoe willen jullie blijven innoveren?
Sowieso zetten we in op het informeren en inspireren, maar we zullen ook uitbreidingen doen om meer te participeren. Op korte termijn hebben we plannen om een burgerparticipatieplatform te lanceren, om mensen van het ene platform naar het andere platform te brengen. De koppeling met de Paddle website zal hier zeker aanwezig zijn.
Verder lanceerden we recent ook onze eigen gemeente app, waarbij we volop inzetten op het luik van Digitaal Vlaanderen om de koppeling met Burgerprofiel mogelijk te maken.
Hoe zal de website van De Panne blijven groeien?
We willen in de toekomst echt wel inzetten op open data en transparante communicatie. Zo willen we bijvoorbeeld de koppeling maken met LBLOD om notulen en besluiten beschikbaar te stellen. We zien dat onze leveranciers daar nog wat achterop hinken en we willen ze het vuur aan de schenen leggen om de integratie beter en gebruiksvriendelijker te maken.
We denken ook aan rechtstreekse koppelingen waarbij een inwoner rechtstreeks zijn belastingen kan raadplegen of belastingsaangiften kan doen, zodanig dat deze koppelingen nog veel meer nauwgezet zijn.
Daarnaast zetten we ook steeds verder in om het onszelf makkelijker te maken. Door middel van een integratie met de mailsoftware Mailjet, komen mensen meteen in onze centrale database terecht zodra ze zich inschrijven op de nieuwsbrief.
Naast depanne.be is er ook de meertalige visit.depanne.be. Hoe werd deze opgebouwd?
Sowieso zijn we gestart vanuit de Nederlandstalige website. We hebben de lay-out en de creatie van inhoud in het Nederlands opgebouwd, om aansluitend onze teksten te laten vertalen door een extern vertaalbureau. We hebben daarnaast ook samengewerkt met ons branding bureau, omdat onze huisstijl hard leunt op gevatte copywriting en de juiste teksten.
Daarom is het belangrijk dat dezelfde woordspelingen in andere talen naar voren komen. Daarvoor hebben we samengezeten met meertalige copywriters, om die gevatte teksten in de meertalige versies te integreren.
Wat springt eruit op visit.depanne.be?
We willen hier vooral de inhoud in de kijker zetten. Om echt te inspireren is het belangrijk dat de website als trekpleister dient om uit te pakken wat er allemaal te doen is in De Panne naar natuur, beleving en sport toe.
We willen de website ook stimuleren met content via onze eigen sociale mediakanalen, digitale mailings en brochure. Uiteraard is de doelstelling om verkeer naar de website te genereren en met een beetje geluk mensen aan te zetten om naar De Panne te komen.
We willen mensen aanzetten om naar De Panne te komen en laten zien wat er allemaal in De Panne te doen is.
Welke score zou je de website zelf geven?
Ik geef de website een 8 op 10. De front-end voor bezoekers en gebruikers scoort heel goed, maar in de back-end zijn er altijd optimalisaties mogelijk. Ik twijfel er niet aan dat Paddle mee verder zal innoveren en aan de kar zal trekken.