(Laatst aangepast op 01.02.2025)
Artikel 1. Toepassing algemene voorwaarden
1.1. Deze algemene voorwaarden gelden op alle aanbiedingen van en op alle overeenkomsten met ESN/Paddle, ook al staan er strijdige bepalingen vermeld op documenten van de klant. Door het plaatsen van een bestelling aanvaardt de klant de algemene voorwaarden van ESN/Paddle.
Artikel 2. Aanbiedingen en offertes - orderbevestiging
2.1. Alle aanbiedingen en offertes van ESN/Paddle zijn vrijblijvend tot op het ogenblik van de aanvaarding door de klant. De overeenkomst komt tot stand wanneer de klant de offerte ondertekent en terugzendt naar ESN/Paddle. Elke bestelling of orderbevestiging door de klant, verbindt de klant aan de overeenkomst. De overeenkomst vervangt alle eerder afgesloten mondelinge en/of schriftelijke akkoorden. De uitvoering van de bestelling start vanaf ontvangst van de bestelling.
2.2 Alle wijzigingen in scope en/of functionaliteiten tijdens en/of na het traject worden, in regie uitgevoerd aan het op dat ogenblik geldende uurtarief, tenzij anders afgesproken.
2.3 Reis en verplaatsingskosten zijn steeds te dragen door de klant, tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen.
Artikel 3. Annulatie van de bestelling
3.1. De annulatie van een bestelling door de klant is mogelijk zolang ESN/Paddle haar werkzaamheden nog niet heeft aangevat en mits betaling van een schadevergoeding van 30% van de overeengekomen prijs, met een minimumbedrag van 1000 euro.
Artikel 4. Levering
4.1. De datum van levering is in overleg te bepalen. Deze termijn wordt verlengd indien de klant in gebreke blijft om informatie, documenten, originelen of beelden (tijdig) zelf toe te voegen of over te maken, of indien de klant bijkomende bestellingen plaatst.
Artikel 5. Risico
5.1. Alle goederen die toebehoren aan de klant en zich bij ESN/Paddle bevinden, worden er bewaard op risico van de klant.
Artikel 6. Betalingsmodaliteiten
6.1. De jaarlijks terugkerende hosting-, onderhoud- en abonnementskosten worden jaarlijks afgerekend. Deze factuur dient binnen 30 dagen te worden voldaan.
Tenzij anders overeengekomen, zijn de facturen van ESN/Paddle contant betaalbaar. Betwistingen dienen binnen de zeven werkdagen na verzending van de factuur per aangetekend schrijven aan ESN/Paddle kenbaar gemaakt te worden. Een betwisting kan in geen geval een uitstel of schorsing van betaling verantwoorden.
6.2. Alle facturen zijn uiterlijk betaalbaar op hun vervaldag door overschrijving op het rekeningnummer van ESN/Paddle. Elke betaling wordt aangerekend op de oudste factuur, en eerst op de verschuldigde intresten en kosten. Toegestane kortingen vervallen bij het niet respecteren van de algemene verkoopsvoorwaarden.
6.3. Indien de klant niet overgaat tot betaling binnen 8 dagen na ontvangst van een aanmaning hiertoe door ESN/Paddle, is de klant aan ESN/Paddle een nalatigheidsintrest verschuldigd aan de intrestvoet bepaald in artikel 5 van de Wet van 02/08/2002 ter Bestrijding van de Betalingsachterstand bij Handelstransacties. De verschuldigde intrest wordt berekend vanaf de datum van aanmaning tot aan de volledige betaling.
Bovendien behoudt ESN/Paddle zich het recht voor om de verdere uitvoering van haar verbintenissen op te schorten totdat de klant de vervallen facturen heeft betaald. Indien er geen abonnementskosten meer betaald worden, dan wel de betalingsachterstand van meer dan 30 dagen betreft, vervalt het gebruiksabonnement van alle door ESN/Paddle geleverde diensten en het Paddle CMS.
6.4 Webprojecten die on hold zijn gezet door de klant geven geen aanleiding tot schorsing van betaling. Voor projecten die langer dan 8 weken gepauzeerd worden, wordt er een restart fee aangerekend à rato van de tijd die nodig is om het project terug op te starten. Online marketing-trajecten kunnen om planningsredenen niet geschorst worden.
6.5. ESN/Paddle is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen en/of de toegang tot de diensten (vb het Paddle CMS) geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk te blokkeren, indien de klant één of meer van zijn verplichtingen voortspruitende uit deze overeenkomst geheel of gedeeltelijk niet nakomt (zoals een niet-betaling van de factuur) zonder dat de klant aanspraak kan maken op terugbetaling van vooruitbetaalde vergoedingen of enigerlei schadevergoeding. ESN/Paddle zal in elk geval de klant hiervan op de hoogte stellen. Verder is ESN/Paddle gerechtigd de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en van rechtswege met onmiddellijke ingang te beëindigen in het geval de klant in staat van faillissement is verklaard, de klant een gerechtelijk akkoord heeft gevraagd of aanvaard, of meer algemeen de klant in staking van betaling verkeert.
Artikel 7. Garantie en servicebepaling
7.1 Software van ESN/Paddle wordt geleverd "zoals ze is"; ESN/Paddle aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die ontstaat door het onjuist gebruik of functioneren van de software.
7.2 De aanwezigheid van fouten (bugs) in de software geven de klant nimmer het recht het geheel of gedeeltelijk af te keuren. ESN/Paddle kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. ESN/Paddle kan trachten in een volgende versie van de software deze fouten te verhelpen.
7.3 ESN/Paddle garandeert dat de door haar geleverde software wordt ter beschikking gesteld aan de klant en dat na registratie een paswoord wordt gegeven. Indien ESN/Paddle is overeengekomen om diensten voor de klant te verrichten c.q. adviezen, begeleiding, ontwikkeling,..., garandeert ESN/Paddle dat zij dit op een professionele en zakelijke wijze zal doen.
7.4 Herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder een garantie. De garantie is niet van toepassing indien de software van ESN/Paddle door anderen dan ESN/Paddle zonder haar voorafgaande schriftelijke toestemming of als gevolg van onoordeelkundig of onbevoegd gebruik zijn gewijzigd. ESN/Paddle brengt ten alle tijden de kosten van herstel in rekening.
7.5 Indien de software van ESN/Paddle wordt gebruikt in combinatie met verkeerde of defecte hardware, kan door de klant geen aanspraak worden gemaakt op enigerlei garantie.
7.6 De garantie van eerder bestelde en geleverde software van ESN/Paddle binnen een abonnement wordt niet verlengd door eventueel later bestelde en geleverde software van ESN/Paddle. Indien bestellingen worden toegevoegd aan een abonnement waarvan de garantie inmiddels is verstreken, vangt de daaropvolgende garantie niet weer aan.
7.7 De klant is gehouden ESN/Paddle schadeloos te stellen voor en te vrijwaren tegen alle vorderingen tot schadevergoeding welke derden tegen ESN/Paddle instellen ter zake van schade ontstaan door of met de geleverde software.
7.8 ESN/Paddle maakt gebruik van programma’s van derden (bijvoorbeeld Google Analytics, UitInVlaanderen, Google Maps). Indien u niet in het bezit bent van deze programma's en/of hun abonnement, bestaat de mogelijkheid dat niet alle functies in ESN/Paddle functioneren als voorgesteld.
Artikel 8. Aansprakelijkheid – Algemeen
8.1. ESN/Paddle verbindt zich ertoe alle te verstrekken diensten met zorg uit te voeren. Alle prestaties van ESN/Paddle zijn middelenverbintenissen. ESN/Paddle is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde input door de klant. Bij ontwikkeling voorzien we een garantieperiode van 4 weken na oplevering, voor het verwerken van technische bugs. De oplevering geldt als voorlopige aanvaarding door de klant. Zonder schriftelijk tegenbericht wordt deze voorlopige aanvaarding na 4 weken definitief.
8.2. ESN/Paddle kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige fout (zelfs een grove fout) van haar of haar aangestelden, behoudens ingeval van bedrog. ESN/Paddle zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor enige gevolgschade zoals bijvoorbeeld verlies van verwachte winst, daling van omzet, verhoogde operationele kosten, verlies van cliënteel, welke de klant of derden zouden lijden ten gevolge van enige fout of nalatigheid van ESN/Paddle of een aangestelde.
8.3. De aansprakelijkheid van ESN/Paddle met betrekking tot aan de klant geleverde diensten is in elk geval beperkt tot ofwel de terugbetaling van de door de klant betaalde prijs, ofwel het opnieuw uitvoeren van de diensten, naar keuze van ESN/Paddle. De totale aansprakelijkheid van ESN/Paddle, zal nooit meer bedragen dan de prijs die door de klant aan ESN/Paddle werd betaald voor de diensten die aanleiding gaven tot het schadegeval.
8.4. Wat de diensten afkomstig van derde leveranciers betreft, aanvaardt ESN/Paddle geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de derde leveranciers bereid zijn te aanvaarden voor hun producten of diensten.
8.5. ESN/Paddle kan niet aansprakelijk gehouden worden voor het gebruik van foto's of digitaal materiaal geleverd en/of goedgekeurd door de klant.
Artikel 9. Aansprakelijkheid software
9.1. Onverminderd artikel 8, geldt inzake software het volgende: de feilloze werking van een computerconfiguratie (het geheel van hardware en software) kan nooit volledig worden gegarandeerd, dit zowel wegens externe factoren (stroomuitval of –storing, blikseminslag, ea.) als wegens factoren eigen aan de computerconfiguratie (defecten, netwerkstoringen, onontdekte fouten in systeem- en toepassingssoftware, ea.), zodat o.m. onverwacht verlies van (zelfs alle) gegevens kan optreden. De klant verbindt zich ertoe aangepaste mechanismen voor de beveiliging, de bewaring en de herstelling van gegevens te installeren.
Artikel 10. Intellectuele eigendomsrechten
10.1. Onder Intellectuele Eigendomsrechten wordt verstaan: alle intellectuele, industriële en andere eigendomsrechten (ongeacht of deze geregistreerd zijn of niet), met inbegrip van, maar niet beperkt tot, auteursrechten, naburige rechten, merken, handelsnamen, logo’s, tekeningen, modellen of aanvragen tot registratie als tekening of model, octrooien, aanvragen tot octrooien, domeinnamen, know-how, alsmede rechten op databanken en computerprogramma’s.
10.2. Beide partijen aanvaarden dat het concept van een website (m.n. de opbouw van de schermen van de website, hoofdnavigatie) in beginsel niet zal worden beschermd door Intellectuele Eigendomsrechten. De klant kan dan ook een gelijkaardige opbouw terugvinden bij andere door ESN/Paddle ontwikkelde sites.
10.3. De Intellectuele Eigendomsrechten verbonden aan het visuele ontwerp van de door ESN/Paddle gecreëerde website worden overgedragen aan de klant, na betaling. Deze overdracht geldt in de meest volledige omvang, voor alle exploitatiewijzen en –vormen, voor de gehele duur van het desbetreffende recht en voor de gehele wereld. Indien de website evenwel foto’s of tekeningen bevat die niet door de klant werden aangeleverd, maar door ESN/Paddle werden gehaald van een website die online foto’s en illustraties ter beschikking stelt al dan niet tegen betaling, dan is de gebruiksabonnement die de klant op deze foto’s en tekeningen verkrijgt, afhankelijk van de voorwaarden, bepaald op de website van deze online bibliotheek. In de regel zal deze gebruikslicentie niet exclusief zijn. ESN/Paddle verstrekt geen enkele garantie met betrekking tot deze foto’s en illustraties.
10.4. De Intellectuele Eigendomsrechten verbonden aan de software van ESN/Paddle behoren exclusief toe aan ESN/Paddle of een derde waarmee ESN/Paddle hieromtrent een overeenkomst heeft gesloten. Mits betaling van de jaarlijkse abonnementsvergoeding, bepaald in de offerte van ESN/Paddle en onder opschortende voorwaarde van de volledige betaling van de vergoeding, verkrijgt de klant een niet-exclusieve, niet-overdraagbare gebruikslicentie op deze software gedurende de periode opgenomen in de offerte. Het is de klant verboden om sublicenties aan derden toe te kennen, dan wel de software op enigerlei wijze aan derden ter beschikking te stellen, mee te delen, te gebruiken ten behoeve van derden of te commercialiseren.
10.5. De klant zal de Intellectuele Eigendomsrechten van ESN/Paddle te allen tijde respecteren en redelijke inspanningen leveren om die rechten te beschermen. De klant zal ESN/Paddle onmiddellijk in kennis stellen van iedere inbreuk door derden op de Intellectuele Eigendomsrechten van ESN/Paddle waarvan hij kennis neemt.
Artikel 11. Gebruiksrecht
11.1 ESN/Paddle verleent tegen betaling uitsluitend een recht tot gebruik van de door ESN/Paddle ter beschikking gestelde software. Dit gebruiksrecht is niet exclusief en niet overdraagbaar door de klant.
11.2 Het is de klant niet toegestaan software verstrekt door ESN/Paddle te installeren en te kopiëren voor reserve. Hebt u een abonnement voor meerdere gebruikers dan is het u toegestaan het aantal gebruikers dat is vermeld te gebruiken.
11.3 Het is de klant verboden ESN/Paddle software danwel kopieën daarvan aan derden over te dragen danwel ter beschikking te stellen.
Artikel 12. Overdraagbaarheid
12.1 Het gebruiksrecht is zonder schriftelijke toestemming van ESN/Paddle niet overdraagbaar en niet in sublicentie uit te geven. Het is de klant niet toegestaan de software te verhuren, leasen, in sublicentie uit te geven, verkopen, vervreemden, verpanden, in zekerheid over te dragen of onder welke titel dan ook - al dan niet om niet - aan derden voor welk doel dan ook af te staan, dan wel door derden te doen gebruiken.
12.2 Indien de klant door schending van het bepaalde in het voorgaande lid een derde het ongeoorloofde gebruik van de software verschaft, is de klant naast deze derde aansprakelijk voor de betaling van de abonnementsvergoeding en de onderhoudsbijdrage voor de betreffende software vanaf de registratiedatum van de klant, onverminderd het recht van ESN/Paddle om de volledige, als gevolg van de overtreding van het voorgaande lid, geleden schade op de KLANT te verhalen.
12.3 Indien de klant een rechtspersoon of vennootschap is, mag de software worden gebruikt door werknemers van de klant, in het kader van de uitoefening van hun werkzaamheden.
Artikel 13. Hostingdiensten
13.1. Voor de hosting werkt ESN/Paddle samen met een gespecialiseerde hostingpartner. Een beschrijving van de hosting diensten en de aansprakelijkheid van deze partner is opgenomen in de Service Level Agreement (SLA) van deze hostingpartner. Deze SLA kan worden aangepast of gewijzigd door de hostingpartner. Op eerste verzoek van de klant bezorgt ESN/Paddle de klant een kopie van de actuele versie van de SLA.
13.2. De hostingdiensten worden door ESN/Paddle aan de klant verstrekt per kalenderjaar, mits betaling door de klant van de verschuldigde vergoeding. Indien de klant deze dienst wenst op te zeggen, dient hij dit te doen door het respecteren van een opzegtermijn van 3 maanden, over te maken per aangetekende brief. Bij laattijdige opzeg zal de klant de vergoeding voor het volgende kalenderjaar verschuldigd zijn.
Artikel 14. Domeinnaam
14.1. Indien de klant een domeinnaam bestelt via ESN/Paddle, dan komen de rechten verbonden aan deze domeinnaam uitsluitend toe aan de klant. ESN/Paddle staat als agent in voor het beheer van de domeinnaam voor zover de klant hiertoe de verschuldigde jaarlijkse vergoeding betaalt aan ESN/Paddle. Deze beheersovereenkomst is van onbepaalde duur en kan per aangetekende brief worden opgezegd uiterlijk drie maand voor de verjaardag van de domeinnaamregistratie.
Artikel 15. Onderhoudscontract
15.1 Zodra ESN/Paddle de klant toegang verleent tot de software van ESN/Paddle, start de abonnementsperiode en werken we verder onder een onderhoudscontract/servicecontract. Het contract is 1 jaar geldig, tenzij anders werd overeengekomen. Een beschrijving van het onderhoudscontract/servicecontract is opgenomen in de Service Level Agreement (SLA) van ESN/Paddle. Op verzoek van de klant bezorgt ESN/Paddle een kopie van de actuele versie van de SLA.
Artikel 16. Beëindiging van de overeenkomst
16.1. Indien de klant zich schuldig maakt aan een zware contractuele wanprestatie die de klant niet herstelt binnen de 8 dagen na ontvangst van een ter post aangetekende ingebrekestelling, heeft ESN/Paddle het recht om ofwel
(i) de overeenkomst te schorsen totdat de klant zijn verbintenissen is nagekomen, ofwel (ii) de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen. De niet-betaling van een of meerdere facturen op hun vervaldag, zal altijd worden beschouwd als een zware contractuele wanprestatie.
16.2. Bij een vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst zal de klant alle door ESN/Paddle verleende diensten en abonnementen betalen, alsook de kosten die ESN/Paddle moet maken als gevolg van deze beëindiging, vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 30% van het bedrag dat ESN/Paddle nog had kunnen factureren aan de klant indien de overeenkomst volledig zou zijn uitgevoerd. Het eventueel betaald voorschot blijft hoe dan ook verworven door ESN/Paddle. Bovendien behoudt ESN/Paddle het recht om een hogere schadevergoeding te vorderen indien zij bepaalt dat haar werkelijk geleden schade groter is dan de forfaitaire schade zoals hierboven bepaald.
16.3. Bij stopzetten van het abonnement zal de klant ESN/Paddle hiervan op de hoogte brengen, minstens 3 maanden voor het einde van de abonnementsperiode.
16.4. Bij stopzetting van het abonnement door ESN/Paddle zal ESN/Paddle de klant hiervan op de hoogte brengen, minstens 3 maanden voor het einde van de abonnementsperiode zodanig dat de klant de vereiste tijd krijgt om te kijken voor een nieuwe website.
16.5. Niettemin aanvaardt elke partij om aan de andere partij een redelijke termijn toe te kennen om haar eventuele tekortkomingen te verhelpen, en om steeds eerst te zoeken naar een minnelijke regeling.
Artikel 17. Afwerving
17.1 De klant verbindt er zich toe om vanaf de aanvangsdatum van de samenwerking tot 24 maanden na de beëindiging ervan geen personeel van ESN/Paddle direct of indirect in dienst te nemen, of op welke andere basis dan ook, noch voltijds, noch deeltijds in te huren of pogingen hiertoe te ondernemen. Met de term “personeel" worden alle vaste en freelance medewerkers van ESN/Paddle bedoeld.
17.2 Wanneer de klant dit artikel overtreedt, is de klant gehouden om een schadevergoeding te betalen gelijk aan het bruto jaarsalaris van de betreffende persoon.
Artikel 18. Geheimhoudingsplicht
18.1. Partijen verbinden zich ertoe de commerciële en technische informatie en de bedrijfsgeheimen die zij vernemen van de andere partij, zelfs na de beëindiging van de overeenkomst, geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 19. Verwerking persoonsgegevens
19.1. Voor zover de klant persoonsgegevens verwerkt op de server van ESN/Paddle, heeft ESN/Paddle de hoedanigheid van verwerker. De klant heeft de hoedanigheid van verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de zin van de Wet Verwerking Persoonsgegevens. De klant verklaart de verplichtingen die rusten op de verantwoordelijke voor de verwerking, opgenomen in deze wet, integraal na te leven.
19.2. In het kader van de diensten voor de klant, verwerkt ESN/Paddle persoonsgegevens van de door de klant opgegeven contactpersonen. De contactgegevens van deze personen worden verwerkt voor het doeleinden ‘klantenbeheer’, i.e. om met de klant in contact te treden m.b.t. de diensten. De contactpersonen hebben een recht van toegang en verbetering m.b.t. hun gegevens.
Artikel 20. Referentie
20.1. De klant gaat ermee akkoord dat het door ESN/Paddle voor de klant uitgevoerde werk wordt opgenomen in het referentie portfolio van ESN/Paddle.
Artikel 21. Overmacht
21.1. Overmachtsituaties zoals bijvoorbeeld stakingen, publieke onrust, administratieve maatregelen en andere onverwachte gebeurtenissen waarover ESN/Paddle geen controle heeft, bevrijden ESN/Paddle, voor de duur van de hinder en voor hun draagwijdte, van haar verbintenissen, zonder recht op enige prijsvermindering of schadevergoeding voor de klant.
Artikel 22. Nietigheid
22.1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen ESN/Paddle en de klant de nietige bepaling vervangen door een andere bepaling die het doel en de strekking van de nietige bepaling zoveel mogelijk benadert.
Artikel 23. Toepasselijk recht – bevoegde rechtbank
23.1. Het Belgisch recht is van toepassing op de overeenkomsten van ESN/Paddle. Elk geschil met betrekking tot het sluiten, de geldigheid, de uitvoering en/of de beëindiging van deze overeenkomst zal worden beslecht door de bevoegde rechtbank te Brussel.