Een website bouwen en die vervolgens jaren onaangeroerd laten, is echt niet meer van deze tijd. Een continue inhoudelijke optimalisatie van je website maakt dat je meegroeit met je doelpubliek, maar ook met veranderende interne beleidsplannen in jullie organisatie. Wat houdt zo’n optimalisatie in? En hoe begin je eraan?
Wat is inhoudelijke optimalisatie?
Inhoudelijke optimalisatie betekent dat je je website voortdurend verbetert. Dat doe je zodat de inhoud nog beter is afgestemd op je bezoeker, zodat ze makkelijker vinden wat ze zoeken, en zodat de website voor hen makkelijk in gebruik én toegankelijk is.
Dat laatste – webtoegankelijkheid - is zelfs verplicht voor overheidswebsites. Overheidsdiensten en publieke instellingen moeten zorgen dat hun website toegankelijk is volgens de WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines. Dat zijn richtlijnen om je site toegankelijk te maken voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking, zicht- of gehoorproblemen, ….
Sowieso is het voor iedereen goed om je website toegankelijk en begrijpelijk te maken.
Ook om SEO-redenen is een inhoudelijke optimalisatie belangrijk. Door aan Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie te doen, zorg je ervoor dat bezoekers je website en de informatie die ze zoeken, makkelijker vinden. Het gros van jullie bezoekers komt immers via een zoekopdracht op je website terecht. Door je website te optimaliseren voor de zoekmachine, komt jouw pagina als antwoord naar boven in de zoekresultaten. En dat leidt je bezoeker meteen naar de juiste info op je site.
Wat optimaliseren en hoe?
Een relevante navigatiestructuur
Inhoudelijke optimalisatie houdt eerst en vooral in dat je de juiste pagina’s kiest voor je website. Bij Paddle starten we met een grondig voortraject, waarbij we analyseren met welk doel de bezoekers naar de website komen, en welke info ze het meest zoeken. Op basis van een analyse, heatmaps en online bevragingen kunnen we een duidelijke navigatiestructuur uitwerken en toptaken bepalen. Met zulke toptaken help je vaak het grootste deel van je bezoekers in 1 klik.
Gestructureerde paginatypes
Door te kiezen voor een CMS met paginatypes, verloopt de inhoudelijke opbouw op een gestructureerde manier. Tegelijk blijft het voor de bezoeker overzichtelijk.
Inhoudelijk duidelijke pagina
Een ander punt voor optimalisatie is de inhoud van je pagina’s zelf. Geef je pagina een helder antwoord op de vraag van je websitebezoeker? Zijn er voldoende linken naar andere pagina’s door een heldere structuur? Ook die content kan je verder optimaliseren, onder meer dankzij input van je doelgroep.
Optimaliseren op basis van zoekwoordenonderzoek
Daarnaast kan ook een zoekwoordenonderzoek je verder helpen om te optimaliseren. In een zoekwoordenonderzoek of keyword research kijken we welke zoekwoorden of keywords bezoekers gebruiken in Google om op je website terecht te komen. De volgende stap is om die zoekwoorden te gebruiken in je content. Zo geef je duidelijk antwoord op de vraag van de bezoeker, en vergroot je de kans dat de zoekmachine jouw pagina bovenaan zet als iemand dat zoekwoord ingeeft.
Zo een zoekwoordenonderzoek kan ook andere waardevolle inzichten bieden. Het kan bijvoorbeeld helpen om vakjargon uit te pagina te filteren of synoniemen op te nemen. Misschien blijkt uit zoekwoordenanalyse dat de meeste mensen zoeken op ‘paspoort’, terwijl ze een reispas bedoelen. Door ook ‘paspoort’ te gebruiken in je content en metatags, zorg je ervoor dat wie zoekt op ‘paspoort’ toch terecht komt op de pagina over een reispas. Dat is beter voor je organisatie en voor de persoon die de informatie opzoekt.
Als laatste kan een zoekwoordenanalyse ook inspiratie bieden voor nieuwe pagina’s, omdat je ontbrekende info ontdekt waar vraag naar is.
De waarde van inhoudelijke optimalisatie
Een constante inhoudelijke optimalisatie maakt dat je blijft inspelen op de wensen en behoeften van de bezoeker enerzijds, en de veranderlijke interne beleidsplannen anderzijds. Ook SEO en toegankelijkheid vormen een stuk van de optimalisatie. Een audit of analyse van de bestaande site kan je helpen om de inhoudelijke optimalisatie vorm te geven. Bij Paddle gebruiken we in die eerste analyse bijvoorbeeld heatmaps. Ook online vragenlijsten en zoekwoordenonderzoek geven ons inzichten in je websitebezoeker en zijn de basis voor optimalisatie. Na de lancering van de website volgt monitoring. Op basis van KPI’s kunnen we dan evalueren of de genomen beslissingen de juiste waren en kunnen we verder optimaliseren.
Graag een helder plan en aanpak om jouw site te optimaliseren? Neem vrijblijvend contact op.