IGEAN heeft een duidelijke website
IGEAN staat voor Intergemeentelijke Samenwerking voor Milieu, Afvalverwerking en Energiebeheer. Het is een organisatie die diensten levert aan gemeenten op het gebied van afvalbeheer, duurzaamheidsbeleid, energiebeheer, en milieu- en klimaatadvies. IGEAN ondersteunt haar lidgemeenten bij het realiseren van een efficiënt en duurzaam beleid. Dit omvat onder meer de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval, het promoten van afvalpreventie en het beheer van recyclageparken.
IGEAN heeft expertise en diensten aan op het gebied van duurzame energie, zoals energieaudits, het stimuleren van energiebesparing en het ondersteunen van lokale energieprojecten. Door middel van deze activiteiten streeft IGEAN ernaar om een positieve impact te hebben op het milieu en bij te dragen aan een duurzame toekomst voor de aangesloten gemeenten en hun inwoners.
En… Ze hadden nood aan een duurzame website die mensen duidelijk op weg helpt naar een antwoord op een vraag. Dat klinkt als een ideale klant voor ons.
We wilden ook een zeer uitgebreide sorteerwijzer. Dit op vraag van onze bezoekers. Daar had Paddle.be een antwoord op.
Bieke Van Baelen
Expert communicatie en sensibilisatie
De vraag van IGEAN
Een nieuwe website voor de intercommunale IGEAN die zowel inhoudelijk als visueel up-to-date is. Op de “oude” website van IGEAN werd een onderverdeling gemaakt tussen een site voor dienstverlening en een site voor milieu en veiligheid. Deze onderverdeling werd intern niet meer gehanteerd en was voor bezoekers niet meer voldoende duidelijk.
Verder wil IGEAN vooral dat het duidelijk is voor de bezoeker hoe men correct kan omgaan met afval.
Onze oplossing
- Bij IGEAN zijn we van start gegaan met een analyse traject die uit volgende onderdelen bestond:
- Er werd een online bevraging gehouden voor bezoekers van de website zodat ook hun wensen in kaart gebracht konden worden. Op die manier werd ook duidelijk welke zaken voor een bezoeker nog ontbreken of onduidelijk waren op de website.
- Naast de bevraging voor bezoekers werd ook een bevraging opgesteld voor de personeelsleden van IGEAN, want ook zij maken veelvuldig gebruikt van de website en hun mening is van groot belang
- Er werd een brainstormsessie gehouden over het design van de website zodat de eerste voorstellen al meteen in de juiste richting waren.
Er werd een cardsortsessie georganiseerd voor de navigatiestructuur omdat enerzijds de structuur uit de twee subsites moest - samengebracht worden en anderzijds de oude website voornamelijk opgebouwd was vanuit de diensten.
- Dan gingen we aan de slag met een fris en overzichtelijk design.
IGEAN heeft een uitgebreide dienstverlening en focust zich zeker niet alleen op afval. Om de verschillende types dienstverleningen duidelijk te kunnen weergeven hebben we in het design gekozen om met een verschillende kleur te werken per dienstverlening.
Elke dienstverlening heeft naast een eigen kleur ook een specifiek icoon dat terugkomt op elke pagina.
De configuratie van verschillende modules
Omdat het Paddle CMS Platform gebaseerd is op het configureren van verschillende modules, spreken we niet per se van “een website bouwen”. We stemmen bepaalde functionaliteiten perfect op elkaar af en leggen er een design over. Zo kreeg IGEAN is een mum van tijd een performante website.
Module in de kijker: uitgebreide sorteerwijzer
IGEAN werkte ook aan een zeer uitgebreide sorteerwijzer. Hun bezoekers hebben ernaar gevraagd in de online bevraging. Het is niet voor iedereen duidelijk hoe correct te sorteren. Wel daarop vonden we samen het antwoord. Aan de hand van de sorteergidsmodule kan een bezoeker netjes achterhalen hoe het afval op correcte wijze gesorteerd wordt.
Opleiding in ons CMS
We worden niet met digitale kennis in de schoot geboren. Dus hier en daar vraagt ons CMS een woordje uitleg. Bij elke oplevering krijgt onze klant, en dus ook IGEAN, een opleiding. De feedback luidt bij elke klant hetzelfde. “Zo gemakkelijk!”. Er is namelijk geen technische kennis vereist om met het Paddle CMS Platform aan de slag te gaan.
Rolverdeling om content op de website te plaatsen
Per dienst werd minstens een hoofdredacteur en redacteur aangewezen om aan de slag met het CMS en webformulieren te maken. Daarna gingen de redacteuren aan de slag met het schrijven en toevoegen van de inhoud. Daarop volgde een controle door het kernteam (dienst communicatie) die verantwoordelijk was voor de website.