AZ Sint-Blasius heeft nieuwe website
Toen AZ Sint-Blasius bij ons aanklopte, stonden ze voor een specifieke uitdaging: de creatie van een gebruiksvriendelijke website met aandacht voor toegankelijkheid, structuur en performantie. Wij waren vereerd om aan deze uitdaging te mogen werken. Wat volgde was een diepgaande samenwerking die resulteerde in een product waar zowel wij als de klant trots op zijn.
Een professionele, duidelijke website is cruciaal voor een grote zorginstelling als AZ Sint-Blasius. Een betere structuur en hoge gebruiksvriendelijkheid zijn belangrijk voor het ziekenhuis in Dendermonde. De nieuwe website moest voor bezoekers en patiënten makkelijk te navigeren zijn. In weinig clicks moeten ze hun weg vinden of antwoord vinden op hun vraag.
De nieuwe website weerspiegelt dan ook het professionalisme en de kwalitatieve zorg die AZ Sint-Blasius hoog in het vaandel draagt.
Patiëntgericht
Het ziekenhuis streeft naar optimale patiëntvriendelijkheid in alle aspecten van zorg en dienstverlening. Het doel is steeds om de website maximaal te laten aansluiten bij de noden en wensen van patiënten en burgers.
Daarnaast gebruiken ze verschillende criteria om de patiëntgerichtheid af te toetsen. Eén daarvan is de VIP2-norm van het Vlaams Patiëntenplatform.
Dat Vlaams Patiëntenplatform stelde de VIP2-norm voor websites op in opdracht van de Vlaamse overheid. De normenset bevat een aantal criteria om websites van zorginstellingen toegankelijk en vriendelijk voor patiënten te maken.
Dit zijn een aantal voorbeelden van die criteria:
- De vindbaarheid van informatie in maximaal 3 kliks
- Een duidelijke weergave op mobiele toestellen
- Een geavanceerde zoekfunctie
Het gaat ook om praktische informatie als bereikbaarheid en parkeergelegenheid. Ook daar is uitgebreid aandacht aan besteed bij het bouwen van de website.
Naast het voldoen aan verschillende kwaliteitsnormen, laten het ziekenhuis hun website ook evalueren door een panel van burgers. Zo optimaliseren ze hun website voor patiënten, mantelzorgers en vrijwilligers in de zorgsector.
Paddle als partner en als denktank
Bij Paddle bouwen we websites op basis van het Paddle CMS Platform. Dat CMS Platform is al ontwikkeld en beschikt over verschillende modules die specifiek ontwikkeld zijn voor ziekenhuizen. Maar dat is niet alles wat we doen. We helpen onze klanten ook bij het zoeken naar oplossingen. Soms hebben organisaties iets nodig, maar is het niet duidelijk wat precies. Ze hebben dan wel een voorstel of idee in gedachten, maar de concrete uitwerking of oplossing is niet meteen voorhanden.
Het algemeen ziekenhuis Sint-Blasius zet in op innovatie. Ideeën die zich afspelen op vlak van digitalisering toetsten ze af met ons.
We dachten samen met hen na over:
- De beste oplossing voor integratie met externe applicaties
- Blasius Academie: infosessies en educatieve initiatieven voor patiënten en hun families
- Het weergeven van het ziekenhuismagazine op de website
We vormden als het ware een think tank of denktank en gaven advies, steeds rekening houdende met de noden en behoeften van het ziekenhuis. Het resultaat van dit type nauwe samenwerking zijn functionele en praktische oplossingen die vlot te gebruiken zijn voor zowel medewerkers als bezoekers.
Wij voelden binnen ons ziekenhuis een zeer grote betrokkenheid met Paddle. De projectmanager dacht met ons mee en wilde onze belangen behartigen, als een echte partner. Gedrevenheid, transparantie en partnerschap stonden steeds centraal.
Dominique Potteau
Communicatieverantwoordelijke, AZ Sint-Blasius
De kick-off: analyse & cardsorting
Ons traject begon met een grondige analyse van de behoeften van het ziekenhuis. De site moest modern en strak zijn, met alleen datgene wat de organisatie nodig heeft. Niet te veel poespas en tierlantijntjes.
De website moest beter afgestemd zijn op de interne werking en vooral duidelijk zijn voor bezoekers. Met ons CMS kunnen medewerkers de website beter beheren en up-to-date houden, zonder technische of programmeerkennis.
Eerst bevragen we de bezoekers en we komen zo te weten wat ze belangrijk en relevant vinden wanneer ze de website van AZ Sint-Blasius bezoeken.
Via een cardsortsessie krijgen we daarna inzicht in de structuur en informatiehiërarchie die de gebruikers verwachten. Zo komen we tot de zogenaamde toptaken. Bij AZ Sint-Blasius kregen ‘Vind een arts of dienst’, ‘Maak een afspraak’, en ‘Financiële info’ zo een prominente plaats op de homepagina. Dat zorgde ervoor dat we een website konden bouwen die intuïtief, gebruiksvriendelijk en makkelijk te navigeren is.
Design
Met de verkregen inzichten begonnen we aan het designproces. Hierbij hebben we veel aandacht besteed aan een heldere, moderne uitstraling die vertrouwen wekt bij de bezoekers en tegelijkertijd de kernwaarden van AZ Sint-Blasius weerspiegelt: transparantie, kwaliteit, verantwoordelijkheid.
Ons grafisch team is aan de slag gegaan met een aantal voorstellen voor zowel de homepagina als enkele landingspagina’s. Daarop volgen verschillende feedbackrondes waarbij we het design steeds bijschaven tot we een consensus bereiken. Ook bij AZ Sint-Blasius kreeg iedereen ruim inspraak: arts-specialisten, leidinggevenden en medewerkers. We schaven ons design bij tot iedereen 100% tevreden is.
Responsive design? Logisch!
De website heeft een 'responsive design' met een mobile-first Content Management Systeem. Dat wil zeggen dat de pagina's van de AZ Sint-Blasius-website zich optimaal aanpassen aan het toestel waarmee je de website bezoekt.
Bij Paddle zorgen we voor een technische oplossing die afgestemd is op alle schermformaten en browsers. De vlotte werking daarvan wordt dan ook altijd uitvoerig getest. Dankzij die methode kan de bezoeker de website gemakkelijk raadplegen via een computer, tablet of smartphone.
Toegankelijk voor iedereen
Toegankelijkheid is voor een zorginstelling natuurlijk ook van het grootste belang. Alle bezoekers moeten op de website kunnen navigeren, ook als ze een beperking hebben of digitaal niet onderlegd zijn.
Bij de opmaak van het ontwerp houden we dus natuurlijk rekening met toegankelijkheid en het vervullen van de WCAG-richtlijnen voor toegankelijke websites (Web Content Accessibility Guidelines).
Een aantal features die de site van AZ Sint-Blasius toegankelijk maken:
- De kleuren van de huisstijl hebben een duidelijk contrast, wat bezoekers met een visuele beperking helpt.
- Afbeeldingen hebben altijd een ALT-tekst of alternatieve beschrijving.
- De website bevat geen automatisch afspelende bewegende beelden, felle kleuren of flitsen en bewegende carrousels.
Bouwen
Gedurende de bouwfase was het voor ons essentieel om de bovengenoemde kwaliteitsnormen en toegankelijkheidseisen nauwgezet te volgen. We beschikken over een lange lijst met modules die specifiek afgestemd zijn op ziekenhuizen en configureren die nauwgezet. Dankzij onze expertise op dat gebied en een nauwe samenwerking met de klant, slaagden we erin een website op te leveren die aan alle gestelde eisen voldeed.
Na het structureel en technisch configureren van de website was het aan het team van Blasius om de nieuwe pagina’s van hun website in te vullen. Daarbij krijgen ze duidelijke richtlijnen en worden ze van dichtbij begeleid door de projectmanager. We geven ook specifieke tips over webteksten, zodat elke pagina een hoge leesbaarheid heeft en de website van het ziekenhuis SEO-vriendelijk is.
Projectmanagement
Gedurende het hele traject hebben we nauw samengewerkt met de vertegenwoordigers van AZ Sint-Blasius Ziekenhuis. Ons projectmanagement zorgde voor een soepele communicatie, heldere feedbackrondes en een gestroomlijnd proces, met steeds één projectmanager als centraal aanspreekpunt. Dat resulteerde in een tijdige oplevering binnen het vooropgestelde budget.
Een centraal aanspreekpunt hebben is een grote troef. De projectmanager stond ons tijdens het volledige traject bij op een efficiënte manier.
Dominique Potteau, Communicatieverantwoordelijke bij AZ Sint-Blasius
We zijn trots op het eindresultaat en de positieve feedback die we van het AZ Sint-Blasius-team hebben ontvangen. Deze samenwerking illustreert onze toewijding om kwalitatieve, gebruiksvriendelijke en toegankelijke websites te leveren voor al onze klanten.
We kijken uit naar toekomstige projecten met AZ Sint-Blasius en andere zorginstellingen die op zoek zijn naar digitale oplossingen die echt het verschil maken.
Een goede samenwerking komt van twee kanten. Ik ben niet alleen trots op de samenwerking met Paddle zelf, maar ook op de collega's van onze dienst communicatie. Zij hebben ook bergen werk verzet om deze website up-and-running te krijgen.
Dominique Potteau, Communicatieverantwoordelijke bij AZ Sint-Blasius
Cupcakes om te vieren
Om de lancering van hun gloednieuwe website te vieren, mocht het Blasius-team smullen van heerlijke thematische Paddle-cupcakes.
Paddles ervaring in de zorgsector
Paddle heeft ruime ervaring met websites voor de zorgsector. Zo bouwden we onder meer de websites voor: